Girl holding phone Georgia-de-lotz

Waarom ik geen linktree meer gebruik

Handig toch van Instagram? Ze laten je maar toe om één linkje te plaatsen in de bio. Maar jij hebt natuurlijk véél meer te delen. Zoals jouw toekomstige workshops, jouw website, jouw webshop,… Jij wil dat jouw instagram volgers, via de link in bio, meteen op de juiste plaats terecht komen. Dus gebruiken heel veel mensen Linktree. En ik deed dat ook, totdat ik het volgende ontdekte… 

Doordat mijn volgers via Linktree naar mijn website gaan, verlies ik super waardevolle informatie én SEO-ranking. Dus heb ik het roer omgegooid en een alternatief gezocht. En raad eens? Deze is gratis én super simpel om toe te passen. Hieronder leg ik je even uit waarom Linktree niet optimaal is, wat het alternatief is én geef ik ideeën over welke linkjes jij kan vermelden voor jouw volgers.

1) Linktree is niet seo vriendelijk

SEO, de manier waarop jouw website (en dus jouw workshops sneller gevonden kunnen worden). Je kan jouw SEO verbeteren door met meer websites naar jouw website te linken. Ook dat linkje op jouw instagram geldt dus als een ‘linkje verwijzend naar jouw website‘. En niet zo maar een linkje, nee, eentje die gecategoriseerd wordt onder ‘social’. Dus als jouw volgers klikken via Instagram of Facebook naar jouw website, ziet Google dit als bewijs dat jouw website wel eens interessant kan zijn. Doordat ik met Linktree werkte heb ik gemerkt dat mijn Google Analytics Linktree indentificeert als ‘referral’ en niet als ‘social’.  En hier heb ik wat op doorgelezen, wat blijkt? Referral is minder goed dan ‘social’. M.a.w. het is beter voor jouw SEO om een directe link in jouw instagram account te hebben staan naar jouw website.

2) je kiest jouw eigen design niet

Enkel bij de betalende versie heb je iets meer vrijheid om jouw logo en design toe te voegen, maar de opties blijven beperkt. Ikzelf heb nooit de betalende versie genomen, omdat ik dit het geld niet waard vond en andere plannen had :). Maar dit wil dus zeggen dat jij jouw niet branding kan doortrekken naar het linkje in bio. Je kan geen bijpassende afbeeldingen opladen of jouw branding kleuren gebruiken. En misschien wil je wel jouw logo toevoegen, of de branding kleuren die je in de highlights gebruikt ook toepassen in het schermpje dat jouw volger te zien krijgen na het klikken op die link. Want ik weet dat jij één verhaal vertelt en jouw potentiële klanten helemaal wil meenemen in JOUW vibes , wat super belangrijk is.

3) Je mist belangrijke cijfers en inzichten

Ook hier heeft Linktree het goed aangepakt, ze laten je namelijk betalen om inzichten en analytics te krijgen. Maar jij wil natuurlijk weten wie op welke link klikt. En ook welke link het meest populair is, om zo bepaalde zaken te kunnen aanpassen. Omdat ik de niet-betalende versie had, was dit voor mij belangrijke informatie die verloren ging.
Ik gebruik Google Analytics om continue een oogje in het zeil te houden op het Spot Workshops Platform en het gedrag van de bezoekers. Ook jij zou dit kunnen én moeten doen. Want zo kan je heel gerichte acties verzinnen, dingen aanpassen en optimaliseren.

oplossing: maak jouw eigen 'linkjes pagina'

Alternatief Linktree

Om bovenstaande problemen op te lossen is er een super gemakkelijk  én gratis alternatief voor Linktree. Namelijk dat jij één pagina op jouw website maakt, waar je zelf de belangrijkste linkjes in zet.

Hoe noem je deze pagina? Ik heb de pagina www.blog.spotworkshops.be/linkinbio genoemd, hier zijn nog enkele andere ideeën:

www.jouwwebsite.be/link, www.jouwwebsite.be/instagram, www.jouwwebsite.be/welkom, www.jouwwebsite.be/deleukstelinkjes…. 

Jij voegt zelf afbeeldingen toe, jouw logo, jouw kleuren… ik heb het zelfs mogelijk gemaakt dat volgers zich kunnen inschrijven op de nieuwsbrief ;). Belangrijk: Bekijk zeker dat de mobiele weergave goed zit, want jouw volgers bekijken deze pagina (via instagram) op hun mobiel. 

Wat zet je in jouw link in bio?

Als workshop gever verplaats je jezelf in de schoenen van jouw ideale klant. Een creatief beestje, iemand die tijd voor zichzelf wil maken, een leuk moment wil beleven, een activiteit wil doen met vriendinnen. Zorg dus dat zij méteen op de juiste pagina landen op jouw website. 
Door leuke linkjes te plaatsen naar jouw diverse aanbod, komt jouw volger meteen in contact met hetgeen waar hij/zij naar op zoek is. En dat zorgt voor meer effectieve verkoop. Duurt het te lang, dan zou jij die potentiële klant wel eens kunnen verliezen.

Wees dus creatief én maak hier zeker tijd voor. Heb jij dit gedaan? Laat het me weten en deel jouw resultaat via Instagram. Wil jij meer ondersteuning krijgen als workshop gever? Bij Spot ondersteunen we workshop gevers in het verkopen van hun workshops (via ons platform), maar ook bij het organiseren en promoten van de workshops (door de Spot Academy) waar we heel veel van deze tips & tricks delen. Meer info vind je hier!

Voorbeelden:

  • Info & inschrijven voor Workshop ‘XXX’ 15/03/2020
  • Workshop Calendar
  • Privé workshops
  • Een teambuilding plannen?
  • Mijn website
  • Naar de webshop
  • Over ‘jouw’
  • Op de hoogte worden gehouden (nieuwsbrief)